Barbie dukker går aldrig af mode


I legetøjsverden er der nogle ting, der aldrig går af mode, en af disse ting er blandt andet Barbie dukker, der i mere end 50 år har været et af de største hit på børnenes ønskesedler både i forbindelse med jul og fødselsdage. Barbie er et af de brands, der år efter år finder på nye merchandise, der indgår perfekt i tidligere kollektioner, således at de nye dukker, dyrevenner, bygninger og tøj kan falde naturligt ind i børnenes leg. Barbie har længe været et skønhedsideal for mange unge piger, der ikke alene elsker at lege og udfolde deres kreativitet og tankegang med disse dukker, men som også til tider forsøger at ligne disse dukker i udseende. Med hele universet omkring dette store brand lærer mange børn hurtigt at forstå voksenlivet i børnehøjde, dette sker blandt andet ved at man kan lege far, mor og børn med de mange forskellige dukker i sortimentet, samt bruge både Barbie bilen, huset og meget andet til at forstå, hvad der gør at ens mor måske er træt efter arbejde, at far bliver irriteret når bilen går i stykker og andre hverdagsting som børn støder på i deres hverdag. Denne relation til hverdagstingene kan børnene også opnå gennem andre former for legetøj, der med deres univers af f.eks. bondegårde, frisørsaloner, racerbaner og andet kan udvide deres horisont og derved også begynde at småreflektere over hverdagens strabadser, udfordringer og glæder. Legetøj til børn fås i alle afskygninger, så uanset hvilke interesser børnene har kan man altid, som forældre, være sikker på at man kan finde noget, der falder lige i børnenes smag således at de kan lære på en sjov og udfordrende facon.

Legetøj til børn inkluderer som regel Barbie dukker

Man skal lede længe i de danske hjem med små piger, før man finder ét hvor der ikke er mindst én Barbie dukke i legetøjskurven. Dette skyldes at brandet i løbet af de sidste 50 år har markedsført sig på en sådan måde, at børn i alderen 3-12 år primært tænker ’Barbie’, hvis de hører ordet ’dukke’. Der har gennem tiden været en del diskussion omkring brandet og dets værdier, da nogle mener at Barbies figur ikke er et skønhedsideal, der bør sættes i de små pigers hjerner i en så tidlig alder. Dette har folkene bag brandet dog taget til sig og skabt nogle dukker, der kan leve lidt mere op til de standarder man ser i vores nutid, legetøj til børn er derfor blevet moderniseret ved at dukkerne f.eks. har piercinger, tatoveringer, fås i forskellige nationaliteter og, for at sige det pænt, tøjstørrelser. Dette har igen skabt røre i forældrenes forventninger, da man jo f.eks. ikke kunne lave en afro-amerikansk barbiedukke uden også at lave en kinesisk osv. Man kan derfor sige at legetøj til børn altid vil være i konstant forandring, da både holdninger, interesser og trends skifter jævnligt, dog kan man næsten vide sig sikker på, at nogle af de helt store brands som Barbie og LEGO vil dominere markedet.